Concertagenda

 

 

In 2018 bestaat het GZO 45 jaar. In dit lustrumjaar verzorgen we meerdere (gast)optredens.

 

 


Requiem, Mozart – 3 februari 2019

We sluiten het lustrumjaar van GZO af met een concert in de Basiliek op zondagmiddag, 3 februari 2019, waarin het Requiem van Mozart (Kv626) en de Italiaanse Symfonie van Felix Mendelssohn Bartholdy op het programma staat.

Binnenkort start de verkoop van de kaarten voor ons concert. De toegangsprijs is:

  • € 20,= voor volwassenen
  • € 10,- voor jongeren van 12 tot 18 jaar
  • Gratis voor kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van een betalende volwassene.

Wil je alvast reserveren, dan kan dat via het secretariaat en het reactieformulier.

Meer informatie volgt 

Beknopte informatie over Mozart’s Requiem, K626
Het requiem van Mozart is waarschijnlijk een van de meest mysterieuze werken van deze componist. Met name de exacte reden waarom Mozart de compositie van het werk begon is niet geheel duidelijk. Het verhaal is dat Mozart de compositie van het werk deed in opdracht van een mysterieuze opdrachtgever, waarvoor hij rijkelijk beloond zou worden. Later zou blijken dat de man een bediende was van graaf Walsegg, die het werk voor de herdenkingsdienst van zijn vrouw wou hebben, met de suggestie dit zelf gecomponeerd te hebben. Helaas, Mozart heeft het werk nooit kunnen voltooien. Van zijn hand zijn slechts de complete vocale composities en fragmenten van de orkestratie gevonden. Na Mozart’s dood heeft zijn vrouw Constanze bij Joseph Eybler het verzoek neergelegd om het Requiem te completeren. Eybler heeft de aanwezige vocale gedeelten van het Requiem aangevuld met een orkestratie, maar was niet in staat de compositie van de nog missende delen te doen. Uiteindelijk heeft Constanze Mozart’s pupil Franz Xaver Süssmayr gevraagd het gehele requiem af te ronden. Waarom Constanze dit niet direct als eerste aan Süssmayr heeft gevraagd, die gezien zijn relatie met Mozart de meest voor de hand liggende keuze was, is niet duidelijk. Süssmayr completeerde het Requiem eind 1792. In de loop der jaren is door verschillende componisten, ook in onze moderne tijd, kritiek geuit op de aanvullingen die Süssmayr heeft gedaan. Maar tot nu toe staat deze versie als hét Requiem van Mozart. Het Requiem is bij het bredere publiek ook bekend geworden door de speelfilm Amadeus, waar bij de eindscènes gebruik is gemaakt van de delen ‘Confutatis Maledictis’ en ‘Lacrimosa’.

19 april 2018 – Persbericht weekblad Dongen

Requiem-Mozart-vertaling NL

Reacties gesloten