2013 40jr – Recensie

Bron: Weekblad Oosterhout – 10 april 2013

Gemengd Zangkoor Oosterheide start jubileumjaar

In een goed gevulde Verrijzeniskerk is het Gemengd Zangkoor Oosterheide afgelopen zondag gestart met een viering bij gelegenheid van het veertigjarige bestaan van het koor. Na het opheffen van het gemengde parochiekoor van de Verrijzenis is een aantal leden later gestart met een profaan koor. Het thema van de viering was “veertig jaar muzikale vriendschap”. Dat kwam tot uiting in vele teksten, die van toepassing waren op het jubileum van het koor en de uitgevoerde gezangen. Vriendschap en samen muziek beleven stonden centraal. Twee leden van het eerste uur, die nog steeds actief zingen, Theo Tukker en Jan Broeders, werden dan ook letterlijk in de bloemetjes gezet. Onder de leiding van Charles van der Veeke en met begeleiding van Camera Musicorum Bredana en Jan Damen op het orgel werd de Missa Brevis in Bes van Mozart uitgevoerd. De dirigent wist alle partijen goed aan te sturen en er zo een duidelijk geheel van te maken. Corina Overgauw trad op als soliste in deze mis, evenals enkele leden van het koor voor de andere solopartijen. Het koor liet verder horen wat het allemaal kan en aan vocale traditie in de loop der jaren heeft opgebouwd. Dat gebeurde zowel a capella als met begeleiding van orgel of orkest. De opening Jubilate Omnes van Marinus Scheurwater gaf duidelijk aan wat de bedoeling was. Het Pater Noster van Albert de Klerk, geen makkelijk koorwerk, werd subtiel uitgevoerd, evenals het Panis Angelicus van Casciolini. Afgesloten werd met het Ave Verum Corpus van Mozart. De rijke traditie van het koor was hierin goed te beluisteren. Als cadeau voor het koor speelde het orkest Eine Kleine Nachtmusik van Mozart. Een warm en langdurig applaus aan het eind van de viering toonde de dankbaarheid van de talrijke bezoekers aan deze viering.

Door: Theo Michielsen