Misa Criolla

Misa Criolla

De Misa Criolla werd gecomponeerd in 1964 toen, na het Vaticaans concilie, missen in de volkstaal toegestaan waren. Ramírez voerde deze vernieuwing nog verder door in de muziek. Hij gebruikte Argentijnse ritmes voor de muziek en zelfs voor een deel instrumenten uit het Andesgebergte.

Het is een echte Creoolse mis. Creools wil zeggen: inheems, maar niet echt autochtoon. De Argentijnse Creolen (criollos) zijn de nazaten van vele volkeren, waaronder Europeanen en Indianen, een soort “tweede (en meer) generatie immigranten”. Dit in tegenstelling tot de nieuwe immigranten, de gringos.

Nog in 1964 werd de mis op de plaat gezet met het folklorekwartet ‘Los Fronterizos’ in de solopartij en met het koor van de Basílica del Socorro. De eerste uitvoering, met de maestro zelf en de Fronterizos, liet nog op zich wachten tot maart 1967 en vond niet plaats in Argentinië maar in Duitsland in Düsseldorf, kort daarna gevolgd door een uitvoering in Rotterdam (de Doelen) en andere grote Europese steden. Overigens wordt hier en daar ook gesproken over een eerdere uitvoering: in 1965 in Montevideo (Uruguay).
De muziek was al in 1965 in Buenos Aires uitgegeven, tegelijk met die van Navidad Nuestra.

De populariteit van de Misa Criolla is enorm. Overal ter wereld is het werk uitgevoerd. De CD-opname met José Carreras (1988) ging, zo’n 25 jaar na het ontstaan van de Misa, weer met miljoenen over de toonbank. Eind 1998 voerde Ramírez de mis uit met de drie belangrijkste folklorezangers die de solopartij van de Misa door de jaren heen gezongen hebben: Gerardo López (van Los Fronterizos), Zamba Quipildor en Javier Rodríguez.
Bron: www.argentijnsemuziek.info

Reacties zijn gesloten.